
The Novelty of the Romanian Press 
 

Lorela Corbeanu                
 

School of Arts and Science 
Nottingham Trent University - UK 

N0285930@ntu.ac.uk 
 

 
 
 
ABSTRACT 
High level political corruption has been a constant problem of post-communist Romania, long 
indicated by international bodies. This continuing situation raises questions about the 
capacity of the Romanian institutions to reform and fulfill their duties. Among these 
institutions, the Romanian Press occupies a special place due to its nature and to its 
connection with politics. This paper will offer an image of the relationship between the post-
communist Romanian press and the political world and will point towards a few elements that 
make it a unique case that deserves to be carefully researched. 
 
KEYWORDS 
Mass-media, moguls, press, political corruption Romania. 
 
 
INTRODUCTION 
In a general negative context, marked by 
reports from the European Commission 
(EC Reports on Romania, 2011 – 2004) 
and other international bodies, pointing to 
the severe high level political corruption 
problem, the role of the press as guaranty 
of democracy, transparency and state of 
law becomes more relevant than ever. The 
role the press plays in these kinds of 
troubled situations is the ultimate test to 
show the level and the quality of press in 
a particular country.  

 
Studies of the Romanian post-communist 
press as well as studies concerning the 
post-communist press in other South-
Eastern European countries have been 
trying to provide the public with a clearer 
image of the processes the written media 
has been passing through since 1989 and 
their consequences. 
 
The proposed topic is large and the 
research involved considerable. This is 
why for the purpose of the present paper I 
shall start by examining if and how the 

Romanian media moguls are different from 
other cases in the post-communist world. 
I will examine two different Romanian 
cases, Sorin Ovidiu Vantu and Dan 
Voiculescu and compare them to other two 
cases, Paval Rusko form Slovakia and 
Vladimir Zelenzy from the Czech Republic.  
The reason I have chosen these cases is to 
exemplify how tight the relationship 
between media and politics is in Romania. 
I shall continue with a trip through the 
history of the Romanian press to underline 
its main aspects and evolutions in order to 
underline the elements that make the 
Romanian case a unique one.  
 
ROMANIAN PRESS–POLITICS, A 
COMPLICATED RELATIONSHIP 
In November 1999, the last Thursday 
before an election, the final confrontation 
between the two candidates, Traian 
Basescu, the Romanian President at the 
time, supported by the Liberal Democrat 
Party, and Mircea Geoana, Head of Senate 
and president of the Social Democrat 
Party, candidate supported also by the 
Liberal Party and Minorities parties, took 
place in the Parliament Palace. 

17 
 



 
Basescu had built his campaign on an anti-
corruption discourse, pointing very loud 
and clearly towards the mass-media 
tycoons, their business and political 
implications. Due to this discourse his 
access to mass media was severely 
restricted and a dirty campaign against 
him started. A little more than a week 
before the final tour the TV stations 
presented a little movie recorded in 2004, 
during the electoral campaign for 
presidential elections. The election which 
consecrated Traian Basescu as Head of 
State in front of Adrian Nastase. The 
movie showed Basescu during an electoral 
meeting, hitting a boy in the crowd. The 
late and unconvincing reaction of 
President Basescu, put in front of this 
movie for the first time, directly, during a 
TV show, made him lose precious 
percents. Mass-media continually showed 
the movie for days, debates over debates 
took place, and many could foresee his 
sure defeat. He needed something which 
looked worse than the movie given to the 
press by one of his former co-operators. 
The saving solution came from his 
counter-candidate, Mircea Geoana. The 
paparazzi recorded him one day before the 
final confrontation paying a visit, at the 
middle of the night, to the private house 
of one of the media tycoons so much 
blamed by candidate Basescu. The hit was 
short and fatal: “Did you like it at Mr. 
Vantu’s, last night, Mr. Geoana?” The lack 
of an inspired answer cost Geoana the 
Presidential Portfolio. 
 
As we could see from this example, the 
candidate almost certain to win elections 
felt the need  to make sure, at the last 
moment, that he would benefit by the 
support of media mogul Sorin Ovidiu 
Vantu. By chance, the visit is recorded by 
paparazzi and 2 days before the elections 
the entire country knew about Geoana`s 
nocturnal visit to the most controversial 
media mogul in Romania. 
 
A different example of the troubled 
relationship between politicians and mass-
media is the manner in which Dan 
Voiculescu, businessman, politician and 
media mogul has been using his media 
empire in order to sort out political deals. 
The general elections in 2004 are just an 

example. Wishing to make sure the 
political party he had set up would get into 
parliament, Dan Voiculescu headed 
towards an electoral alliance with the 
Social-Democrats who, after 4 years in 
power, marked by harsh economical crises 
and corruption accusations were almost 
sure to lose the power and not get enough 
seats in the Parliament in order to make a 
strong opposition. The alliance with a 
different political party was a solution for 
them too. Before September 2004, when 
the electoral agreement between the two 
parties was signed, Voiculesc`s TV 
Station, Antena 1, had been criticising the 
Social-Democrat Government. The mood 
sweetened during their alliance with the 
Social Democrats but immediately after 
elections,  Voiculescu`s party broke the 
alliance and accepted the invitation to 
form the government with Liberals and 
Democrats. Antena 1 Tv station started 
criticising its boss’ former allies ( Agentia 
de Monitorizare a Presei, 2004).  As we 
can see from this example, mass-media is 
a platform to promote political parties, a 
instrument to win election, a link to get 
political alliances.  
 
Sorin Ovidiu Vantu and Dan Voiculescu are 
just two examples. One is a businessman, 
the other one is a politician and a 
businessman. Lets see now a little more of 
their background. 
 
Sorin Ovidiu Vantu. Considered to be the 
5th richest man in Romania in 2008, with a 
fortune ranging between 800 and 850 
million Euros ( Apetrei A, 2008), Sorin 
Ovidiu Vantu is the owner of Realitatea-
Catavencu media trust that, before the 
economic crisis started in 2008 comprised 
4 radio stations, 8 magazines, 2 
newspapers, 4 TV stations and a news 
agency. Mass media is not the only 
business he has had but information about 
the rest of his economical encounters is 
unclear as he prefers to develop his 
businesses through intermediaries and to 
use off shore vehicles. Among the 
businesses developed by him was the 
National Investment Fund, a pyramidal 
structure that swallowed the saving of 
about 300.000 Romanians before 
crashing, in 2000. He sold the company 
that administrated the Fund to Ioana 
Maria Vlas who afterwards was made 

18 
 



responsible for the Fund crash. Sorin 
Ovidiu Vantu has never been sent to jail. 
Ioana Maria Vlas spent about 7 years in 
jail, being released in December 
2010.Sorin Ovidiu Vantu is suspected of 
having had connections to the former 
Communist Security as an informer, under 
the conspirational name, Nus ( Tapalaga D 
and Prisacariu C, 2010).  
 
Dan Voiculescu is a politician and a 
business man. As a politician, Voiculescu 
set up the Humanist Party of Romania in 
1991 and changed its name to the 
Conservative Party in 2005. He has been 
an MP between 2004 – 2007 and then 
starting in 2008 until the present day. He 
is also Vice-president of the Romanian 
Senate. In April 2007, the Parliamentary 
Commission lead, Dan Voiculescu 
managed to suspend the acting Head of 
State. The report written by the 
Commission was adopted by the Romanian 
Parliament, President Basescu being 
suspended from his function. The national 
referendum that followed reconfirmed 
President Basescu. 
 
As mass-media owner, Dan Voiculescu 
built an empire comprising: 6 TV stations, 
5 newspapers, 6 magazines, 2 radio 
stations and another 7 businesses in 
printing and producing entertainment. As 
with Sorin Ovidiu Vantu, Dan Voiculescu is 
suspected of secret police involvement 
too. The National Council for the Study of 
the Secret Police Archives ( CNSAS) 
revealed that Dan Voiculescu acted as an 
informer for the Secret Police of the 
Ceausescu`s regime (Craig S and 
Comptom, J 2006). Dan Voiculescu denied 
the findings and blamed President Basescu 
for launching a campaign to undermine 
him. 
 
In order to get rid of this verdict, Dan 
Voiculescu challenged the law for CNSAS 
and the Constitutional Court in Romania 
decided in 2008 that the law was 
unconstitutional (Vintila C &al, 2008). In 
2010, the Court of Appeal decided that 
Dan Voiculescu was indeed an informer for 
the Secret Police. On 10th of March 2011, 
the final decision of the Court said tjat 
indeed he had connections to the secret 
Police. Similar to Sorin Ovidiu Vantu, the 
corruption and money laundry scandals 

didn’t avoid Voiculescu either (Popescu A 
L, 2009).  
 
These are just 2 examples out of the 5 
cases of moguls that dominate the 
Romanian media. Lets go now and see the 
stories of two moguls in other post-
communist countries. 
 
The Slovak Pavol Rusko was minister of 
Economy, set up a political party (Alliance 
of the New Citizens) and set up Markiza, 
the biggest commercial TV channel in 
Slovakia. In the parliamentarian elections 
in 2006, his party didn’t manage to get 
into parliament. Markiza is now part of 
Central European Media Enterprises. 
 
The Czech Republic has its own local 
media mogul,Vladimir Zelezny. MP in the 
Czech Parliament between 2002 – 2004 
and member of the European Parliament 
between 2004 – 2009, Selezny was the 
first CEO of TV Nova, a popular Czech 
television station. His influence as media 
mogul over Czech public affairs was so big 
that he was referred to as “central 
Europe's Rupert Murdoch".  In 2001 he 
was publicly arrested and charged with tax 
evasion and defrauding creditors in 
connection with the Nova company and in 
2009 the Prague High Court upheld a two-
year suspended sentence with a four-year 
probation for Mr. Železný. He was found 
guilty of tax evasion.  
 
It is easy to see now the differences 
between the Romanian media moguls and 
the other two. First and the most 
important difference is the size of their 
media empires. 
  
The second big difference lies in their 
different pasts. The Romanian ones seem 
to have a history that starts early, during 
Communist times.  Between the rumours 
concerning Zelezny`s connections to the 
Communist political police and the verdict 
given by the Romanian Courts is a 
difference in degree. 
 
Let’s go now and see what are the 
elements in the political and in the mass 

19 
 



media evolution that differentiate Romania 
from the Czech Republic and Slovakia. 
 
The literature about Romania’s evolution 
after the 1989 Revolution is rich and 
plenty of material tries to portray the 
evolution of the Romanian press too. A 
few aspects should retain our attention 
due to their impact. 
 
A SLIGHTLY DIFFERENT POLITICAL 
EVOLUTION  
The nature of the Communist regime in 
Romania is the first aspect that makes the 
relationship between the Romanian press 
and politics different from similar cases as 
the Czech Republic and Slovakia. 
  
Low living standards and mass 
deprivation, low educational standards, 
disintegration, even destruction of 
indigenous cultural tradition and identity, 
non-existence of any of any organized 
dissident movement, harsh persecution of 
dissidents and discouraging of any thought 
of further opposition to the Communist 
system, isolated intellectual dissidents, 
party “liberals” non-existent, no earlier 
attempts to top-down reform (Karol 
Jakubowicz, 2005, p.3) were the 
ingredients of Romanian communism. 
  
In terms of the mass-media, the powerful 
Romanian Communist Party was the sole 
owner, having a monopoly over all the 
media materials, finances and resources, 
and control over transportation, 
telecommunication and means of 
production. The Communist Party 
benefited this way by a rapid broadcasting 
of their own mass media product and the 
elimination of undesired products (Coman, 
2010; p587). In these conditions, the 
Romanian press couldn’t be but mere 
docile instruments for control and 
propaganda. 
 
The manner in which regime change 
happened in Romanian in 1989 is the 
second element that differentiates 
Romania from countries like Hungary, 
Poland and the Czech Republic. The lack of 
an organized dissidence with which to 
negotiate regime change determined the 
bloody and violent revolution that ended 

up with thousands of dead people, 
compared to the negotiated and relatively 
calm manner the change of regime 
happened elsewhere (Ciobanu M, 2007, 
p.1433). 
 
Romania’s political transition towards 
democracy was marked by strong 
instability and amplified by the significant 
economic turmoil, specific to the shift from 
a strictly controlled economy to a free 
market one. Things started calming down 
in Romania in 2004, when Romania joined 
NATO and embarked on its new, achieved 
objective, the EU.   
 
WHAT HAPPENED TO MASS MEDIA 
This is the context of the Romanian press 
after the 1989 Revolution was born.  
The Romanian mass media bursted with 
new media enterprises, new publications, 
new private radio stations and the control 
of ownership switched from state to the 
private media companies. Issues such  as 
financing resources, production costs, tax 
payment, unverifiable circulation and an 
underdeveloped advertising market were 
not considered insignificant notions at the 
time ( Coman, 2010; p.588 - 589). 
 
 The entire moment was marked by lack of 
instruments to regulate behaviours, lack 
of vision and lack of values. 
 
Despite the explosion of new, free media, 
specific to all the former communist 
countries, the moment immediately after 
the revolution brought a sluggish start to 
development, with foreign capital being 
slow to enter the Romanian media 
compared to Hungary, the Czech Republic 
and Poland.  Such development was also 
marginal, being most visible in the 
financial and economic press, women and 
entertainment press ( Coman, 2010).  
 
Very soon, the euphoria of the beginning 
was cut by the economic problems that 
became more visible and constituted 
major topics of public debate. The 
advertising expenditure started rising and 
the development of private ownership and 
the richness of the funds coming to 
Romanian media facilitated the birth of so 
called media moguls. (Coman, 2010, p. 

20 
 



588).  The literature in the area identifies 
three types of media moguls: the new 
owners of the new post-communist media, 
the journalists-managers, considered to be 
reminiscent of the communist times and 
who own shares in media enterprise and 
thirdly, the star journalists that benefit 
from hidden sources ( Coman, 2010, 
p.594).   
 
In the world of the new Romanian media, 
pecuniary rewards and influence are the 
main objective. The media moguls have 
the tool, the media they own, and the 
methods: they assert themselves as 
“specialists in everything” and are ready 
and willing to promote different economic 
and political interests. They become filters 
through which any political initiative, 
politician, party or societal group has to 
pass in order to become known or 
recognized. They get a lot of power and 
money by proceeding like this but at the 
same time they contribute to the lack of 
real media freedom. They also take from 
politicians ‘thank-you-for-not-bothering-
me money’ and rewards for not 
investigating other things. ( Coman, 2000, 
p.591). As the Report provided by the 
Agentia de Monitorizare a Presei 
underlines, most media institutions work 
only as instruments of their owners for 
getting influence, for blackmailing and for 
attacking their political and economic 
opponents (Agentia de Monitorizare a 
Presei Report, 2004, p. 11).  
 
In a tumultuous political and economic 
situation, these ingredients have 
facilitated the Romanian press to have the 
coordinates it has today. In respect of this 
mix between money and politics two 
declarations made by two of these media 
moguls are emblematic. In an interview 
given a few years ago to the National 
Television station Sorin Ovidiu Vantu 
declared that in Romania, politics is the 
most profitable business. Earlier, Adrian 
Sarbum Romania`s main media mogul 
after the Revolution told the BBC that 
nobody can compel him to abide by a bad 
tax law ( AM Pippidi, 2000). 
 
CONCLUSIONS 
The media moguls in present day Romania 
seem to be the element that makes the 
Romanian case unique. They are many, 

compared to other countries, and they 
control the entire Romanian media 
landscape. They have a controversial past 
and they are powerful. So powerful that 
they can suspend an acting Head of State 
as in case of President Basescu in May 
2007 and determine that the favourite 
candidate loses presidential elections, as 
in case of Mircea Geoana in 2009. 
 
They are the product of the much troubled 
political and economic evolution Romania 
has been passing through since the 1989 
Revolution and one can`t explain their 
appearance without digging deep in the 
Romanian economic and political post-
communist evolution. 
 
REFERENCES 
Agentia de Monitorizare a Presei Report, 
2002, p. 25. 
 
Agentia de Monitorizare a Presei Report, 
2004, p. 11.  
 
Alina Apetrei, Cum arara topul celor mai 
bogati miliardari din Romania. 
Accessed on 27th of February 2011.  
 
Andrei Luca Popescu, Politicieni, datori 
milioane de Euro la Fisc 
Accessed on 27th of February 2011. 
 
Carmen Vintila & al, Dan Voiculescu a 
învins CNSAS, accessed on 27th of 
February 2011. 
 
Ciobanu Monica, 2007, Romania’s Travails 
with Democracy and Accession to the EU, 
Europe-Asia Studies, Vol. 59; No. 8, 
December 2007, 1429-1450, Rutledge 
Taylor and Francis Group. 
 
Coman, Mihai, 2010, “Journalistic Elites in 
Post-Communist Romania”, Journalism 
Studies, 11: 4, 587 — 595, First published 
on: 08 July 2010. 
 
Coman, Mihai, 2004, “Media Bourgeoisie 
and Media Proletariat in Post-communist 
Romania”, Journalism Studies, 5: 1, 45 — 
58. 

21 
 

http://www.jurnalul.ro/special/special/dan-voiculescu-a-invins-cnsas-115727.html
http://www.jurnalul.ro/special/special/dan-voiculescu-a-invins-cnsas-115727.html


22 
 

 
Comptom Jim, The struggle for civil society 
in post-revolution Romania, accessed on 
26th and 27th of February 2011. 
 
Craig S. Smith, Cold War specter lingers in 
Eastern Europe - Europe - International 
Herald Tribune, accessed 26th of February 
2011. 
 
Jakubowicz Karol, 2005, “Post-Communist 
Media Development in Perspective”, 
Internationale Politikanalyse Europäische 
Politik | Politikinformation Osteuropa,  p.3. 
 
Justin Huggler, Sun sets for man who gave 
Czechs the naked weathergirls, accessed 
on 27th of February 2011. 
 

Lauk, Epp, 2009, “Reflections on Changing 
Patterns of Journalism in the New 
EUCountries”, Journalism Studies, 10: 1, 
69 — 84. 
 
Pippidi Mungiu Alina, 2000, Romania`s too 
free press, Dilema, Bucharest, 18 – 24. 
 
Tapalaga Dan, Prisacariu Catalin, Trecutul 
ascuns al lui Sorin Ovidiu Vântu. Povestea 
informatorului Nuş, accessed on 27th of 
February 2011.  
 
Voiculescu Dan, Dan Voiculescu: Reacţii la 
decizia Curţii de Apel, accessed on 27th of 
February 2011. 
 
 

 

http://seattletimes.nwsource.com/html/opinion/2003316215_suncompton22.html
http://seattletimes.nwsource.com/html/opinion/2003316215_suncompton22.html
http://www.nytimes.com/2006/12/11/world/europe/11iht-spooks.3864508.html?pagewanted=2&_r=1
http://www.nytimes.com/2006/12/11/world/europe/11iht-spooks.3864508.html?pagewanted=2&_r=1
http://www.nytimes.com/2006/12/11/world/europe/11iht-spooks.3864508.html?pagewanted=2&_r=1
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/sun-sets-for-man-who-gave-czechs-the-naked-weathergirls-682384.html
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/sun-sets-for-man-who-gave-czechs-the-naked-weathergirls-682384.html
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7566833-trecutul-ascuns-lui-sorin-ovidiu-vntu-povestea-informatorului-nus.htm
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7566833-trecutul-ascuns-lui-sorin-ovidiu-vntu-povestea-informatorului-nus.htm
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7566833-trecutul-ascuns-lui-sorin-ovidiu-vntu-povestea-informatorului-nus.htm
http://www.jurnalul.ro/stiri/observator/dan-voiculescu-reactii-la-decizia-curtii-de-apel-534993.html
http://www.jurnalul.ro/stiri/observator/dan-voiculescu-reactii-la-decizia-curtii-de-apel-534993.html



